Wspomóż trawienie po kolacji wigilijnej

Najlepszy sposób na problemy gastryczne to nie przejadać się. Tego jednak trudno uniknąć, gdy kusi smakołykami suto zastawiony, zgodnie z tradycją, wigilijny stół. Na szczęście istnieją pewne sposoby wspomożenia przeciążonego układu trawiennego.

Patrz, co i jak jesz!

Zacznijmy od tego, że do świątecznego obżarstwa możemy wcześniej przygotować nasz układ pokarmowy. I wcale nie mamy tu na myśli postu, którego nikomu nie polecamy, ale wspieranie zdrowej flory bakteryjnej. W naszych jelitach żyją całe kolonie mikroorganizmów, które aktywnie uczestniczą w procesach trawiennych. Potrzebują jednak odpowiedniej pożywki, którą możemy im dostarczyć, zażywając tzw. prebiotyki, jak na przykład inulinę z błonnikiem pokarmowym. Istnieją również preparaty zawierające kultury bakterii jelitowych, czyli tzw. probiotyki.

Dla naszego żołądka z pewnością korzystnym będzie również „odchudzenie” wigilijnej kolacji. Do świątecznych wypieków użyjmy mąki pełnoziarnistej, zrezygnujmy z białego pieczywa, smażenie zastąpmy pieczeniem na rożnie, a jeśli już chcemy korzystać z patelni, wybierzmy zdrowe tłuszcze, np. olej kokosowy. Nie zapomnijmy również o przyprawach, takich jak: kminek, pietruszka, kurkuma, rozmaryn, bazylia, estragon czy ostra papryka. Nie na darmo nasi przodkowie tak dużo ich używali – nie tylko bowiem poprawiają smak, ale też wspierają procesy trawienia.

Spożywając świąteczne potrawy, nie śpieszmy się. Robiąc to, połykamy powietrze, co powoduje wzdęcia i uczucie pełności. Dokładnie przeżuwajmy, by pozwolić działać enzymom trawiennym w naszej ślinie, które wstępnie rozkładają pokarm. A Jedzenie popijajmy ciepłym kompotem z suszu – ten tradycyjny wigilijny napój to prawdziwe antidotum na problemy gastryczne.

Zioła wspomagające trawienie

Gdy już nasycimy się wszystkimi świątecznymi rarytasami, dobrze zrobimy, sięgając po filiżankę świeżo zaparzonych ziół, które wspomagają procesy trawienia.

Wśród roślin o takim działaniu czołowe miejsce zajmuje mięta pieprzowa, która nie tylko wspiera trawienie tłuszczów, wspomagając wydzielanie żółci, ale też cechuje się właściwościami dezynfekującymi, przeciwbólowymi i rozkurczowymi. Niestety działa również wiatropędnie, więc lepiej jej nie nadużywać.

Żółciopędne efekty wywołują także korzeń i ziele mniszka lekarskiego, choć i ich nie należy spożywać w nadmiarze ze względu na lekko przeczyszczające i odwadniające właściwości. W łagodzeniu problemów żołądkowo-jelitowych skuteczne są ponadto napary z pokrzywy lub liści brzozy. Pierwszy pobudza pracę gruczołów wydzielania wewnętrznego, poprawia perystaltykę jelit i zwiększa ilość krwinek czerwonych, drugi zaś ma właściwości rozkurczające, przeciwzapalne, moczopędne, lekko odwadniające i oczyszczające nerki.

Na funkcjonowanie przewodu pokarmowego korzystnie wpływają jeszcze herbatki z kopru ogrodowego oraz imbiru lekarskiego. Aby je przygotować, na 10 minut zalewamy wrzątkiem owoce kopru lub plasterki świeżego korzenia imbiru.

Świąteczny spacer

I wreszcie ruch. Spędzanie czasu przy świątecznej kolacji w towarzystwie rodziny lub przyjaciół z pewnością jest niezwykle przyjemne, ale nie sprzyja trawieniu. Dla naszego żołądka o wiele korzystniejszym jest niewielki wysiłek fizyczny, dlatego odejdźmy na chwilę od stołu i wybierzmy się na krótki spacer, nawet jeśli czujemy się nieco ociężali.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *