Czy warto jeść suszone owoce?

Wielu z nas suszone owoce kojarzą się zapewne ze świętami, kiedy używamy ich do wypieków oraz kompotów. Dobrze jednak włączyć je do menu również w dni powszechnie. Oto 5 powodów, dla których warto jeść suszone owoce.

Suszone owoce doskonale urozmaicają posiłki

W procesie suszenia owoce tracą sporą ilość wody, co sprawia, iż stają się słodsze i bardziej „wyraziste” w smaku. Dzięki temu świetnie sprawdzają się w roli składnika różnych potraw. Mogą być bardzo atrakcyjnym dodatkiem nie tylko do deserów, ciast, ciasteczek i innych słodkich wypieków, ale też do wytrawnych dań – mięs, ryb, sałatek, omletów. Na przykład przy użyciu suszonego mango możemy przygotować pyszną egzotyczną owsiankę na śniadanie, a po zmieleniu na proszek, używać jako przyprawy do indyjskich pikli, chutney oraz marynat.

Suszone owoce mają wiele cennych składników odżywczych

Suszone owoce są nie tylko smacznym, ale i bardzo odżywczym dodatkiem do potraw. Suszenie sprawia, że stają się „skoncentrowanym” źródłem błonnika, minerałów, witamin, białek, tłuszczy, przeciwutleniaczy oraz wielu innych cennych substancji. Suszone banany na przykład zawierają trzy razy więcej potasu (1220 mg/100 g), magnezu (128 mg), fosforu (90 mg) i wapnia (26 mg) niż świeże. Z tego powodu są zdrową przekąską między posiłkami lub podczas przyjęć.

Suszone owoce są doskonałą przekąską po wysiłku fizycznym

Suszone owoce to niewątpliwie bomba kaloryczna, ale właśnie dzięki temu błyskawicznie uzupełniają energię utraconą podczas intensywnego wysiłku. A że dostarczają przy tym wielu innych wartościowych substancji, dobrze służą osobom uprawiającym ćwiczenia, zwłaszcza wytrzymałościowe. Jako uzupełnienie diety sportowców szczególnie cenne są na przykład suszone daktyle. Prócz tego, że stanowią one bardzo dobre źródło energii, uzupełniają poziom glikogenu i potasu w mięśniach po długim wysiłku.

Suszone owoce bardzo korzystnie wpływają na zdrowie

Suszone owoce korzystnie wpływają na funkcjonowanie naszych organizmów, na przykład dzięki dużej zawartości błonnika regulują pracę układu pokarmowego. Oczywiście ich właściwości zależą od gatunku: morele poprawiają stan skóry, jabłka obniżają poziom cholesterolu, rodzynki mają zbawienny wpływ na tarczycę, daktyle pomagają walczyć z różnymi zapaleniami, a żurawina sprawdza się w leczeniu zakażeń układu moczowego.

Godne polecenia są jeszcze ananasy, które dzięki wysokiej zawartości witaminy C (około 48 mg/100 g produktu), doskonale wspierają pracę układu odpornościowego. Naukowcy twierdzą też, iż ananasy redukują ryzyko osteoporozy, ponieważ są bogatym źródłem manganu, który ułatwia przyswajanie wapnia z pożywienia i wbudowywanie go w kości; żelaza, które przeciwdziała łamliwości kości; oraz miedzi potrzebnej do syntezy kolagenu.

Suszone owoce pomagają zrzucić zbędne kilogramy

Suszone owoce są co prawda kaloryczne, jednak paradoksalnie, jedzone z umiarem, stają się bardzo pomocne w odchudzaniu. Z powodzeniem mogą stanowić część diety w założonym planie utraty wagi. Jagody goji mają tak bogaty skład, smak i dużo błonnika, że zapewniają uczucie sytości, co pozwala ograniczyć spożycie pokarmów bez większych wyrzeczeń. Mogą być stosowane jako przegryzka między posiłkami lub po treningu – to z pewnością świetna alternatywa dla innych przekąsek opartych o rafinowany cukier czy tłuszcze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *