Stres, szybkie tempo życia, źle zbilansowana dieta, to tylko kilka przykładów przyczyn chorób oraz dolegliwości, z którymi możemy borykać się na co dzień i które negatywnie oddziałują na funkcjonowanie naszego organizmu. Dlatego warto pamiętać o systematycznym oraz profilaktycznym wzmacnianiu organizmu. Jednym ze sposób podbudowywania odporności oraz polepszenia działania procesów zachodzących w organizmie jest  przyjmowanie probiotyków oraz prebiotyków.

Czym są probiotyki i jak wpływają na organizm? 

Najbardziej popularnym zastosowaniem probiotyków jest ich przyjmowanie w trakcie antybiotykoterapii. Probiotyki to bowiem dodatkowe bakterie, które przyjmujemy do naszego organizmu, by go wzmocnić. Dlatego w trakcie brania antybiotyku zaleca się uzupełnienie diety o probiotyki w celu wsparcia odbudowy flory bakteryjnej. Innymi przyczynami wyjałowienia jelit, które niosą za sobą konieczność przyjmowania probiotyków są między innymi chemioterapia oraz stres.

Probiotyki występują najczęściej w postaci kapsułek zawierających konkretne szczepy. Przykładem takiego preparatu jest Advanced 40 Acidophilus, który zawiera kapsułki będące źródłem niezbędnych probiotyków odbudowujących florę naszego układu trawiennego. Alternatywną formą przyjmowania probiotyków są napoje probiotyczne. Probiotyki w formie płynnej są szczególnie zalecane dla osób chcących profilaktycznie zadbać o swój układ pokarmowy oraz dla tych, którzy cierpią na bezsenność oraz są poddani częstym sytuacjom stresowym

Probiotyki są nie tylko nieocenionym wsparciem w walce z zaburzeniami snu, przewlekłym stresem czy wyjałowieniem jelit. Inne korzyści wynikające z przyjmowania probiotyków to między innymi:

  • usprawniony proces trawienia,
  • ochrona mikroflory jelitowej,
  • zwiększona odporność na zakażenia,
  • obniżony poziom cholesterolu.

Czym się różnią probiotyki od prebiotyków?  

Probiotyki to dodatkowe szczepy bakterii, które przyjmujemy w celu podbudowania odporności oraz usprawnienia prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Prebiotyki z kolei to substancje wspomagające rozwój bakterii, które są już obecne w naszym organizmie. W odróżnieniu od probiotyków nie zawierają gotowych szczepów, lecz są pokarmem dla kultur bakterii mieszkających już w naszym układzie pokarmowym.

Do najpopularniejszych prebiotyków należy inulina. Jest ona obecna w niektórych warzywach, na przykład cebuli, szparagach czy cykorii, ale również w roślinach; między innymi w łopianie i mniszku lekarskim. Inulina poprawia wchłanianie składników mineralnych, sprzyja odchudzaniu oraz obniża wchłanianie toksyn i metali ciężkich. Według ekspertów oraz opinii specjalistów inulinę należy stosować kiedy występują:

  • zaparcia,
  • biegunki,
  • problemy z trawieniem.

Rozwijanie flory bakteryjnej za pomocą probiotyków i prebiotyków niesie za sobą wiele pozytywnych rezultatów. Poza poza wzmocnieniem odporności probiotyki i prebiotykiprzyczyniają się również do prawidłowego przyswajania substancji odżywczych przez organizm oraz zmniejszają ilość wchłanianych toksyn.