Kasza jaglana to istna bomba witaminowa!

Warto korzystać z jej właściwości i wykorzystywać w różnych przepisach. Powstaje z prosa. Cechuje się cennymi właściwościami zdrowotnymi. Zboże to uprawiane jest od dawien dawna w krajach azjatyckich i afrykańskich. Wraz z migracjami trafiło do Polski, ale u nas jest dość rzadko uprawiane. W Polsce jej niewielkie uprawy można znaleźć w województwie lubuskim i świętokrzyskim.

Kasza jaglana (proso) posiada wiele właściwości i wartości odżywczych oraz cennych składników.

Nazywana jest królową kasz. Powstaje w procesie usunięcia twardej łuski z ziaren prosa. Po oczyszczeniu jej, tak otrzymana, może być dalej przetwarzana. Z rozgniecionych jagieł powstają płatki jaglane, a gdy je się zmieli powstaje mąka jaglana. Można też spotkać napoje roślinne na bazie prosa i wykorzystywać je np. do porannej owsianki.

A jakie właściwości ma kasza jaglana?

Zboże to jest jedynym zbożem, które posiada wszystkie niezbędne składniki odżywcze i wiele właściwości. Bogata jest w białko, dlatego sprawdzi się w diecie bezmięsnej. Posiada przede wszystkim witaminy z grupy B, a zwłaszcza niacynę ( wit. B3), B6 i kwas foliowy. Znajdziemy w niej też fosfor, mangan, cynk, miedź, wapń, krzem. Właśnie ze względu na obecność krzemu, regularne spożywanie prosa, wzmocni włosy i paznokcie.

Jagły polecane są osobom z anemią i niedoborem żelaza, ponieważ zawierają jej dużą ilość.

Warto też wspomnieć, że kasza ta zawiera też witaminę E i lecytynę. Lecytyna wykazuje pozytywne działanie na nasz organizm, a szczególnie wpływa na naszą pamięć i koncentrację. Znajdziemy też w niej tryptofan. To aminokwas, który wpływa na poprawę nastroju. Kasza jaglana jest też świetnym źródłem magnezu. Minerał ten pomaga wzmocnić kości, obniżyć wysokie ciśnienie krwi, czy rozluźnić nasze mięśnie i nerwy.

Zboże to składa się głównie ze złożonych węglowodanów, dzięki czemu jest sycąca. Potrawy przygotowane z nią są pożywne, ale jednocześnie lekkostrawne. Doskonała będzie dla osób, które mają problemy z jelitami, wątrobą, czy trzustką. Ponadto zawiera dużą ilość błonnika.

Kasza jaglana i gluten?

Warto wspomnieć, że kasza jaglana jest jednym z nielicznych zbóż, które nie zawiera glutenu! Polecane jest w diecie osób z celiakią, alergią bądź z nadwrażliwością na gluten. Coraz więcej osób decyduje się na dietę bezglutenową.

Kasza jaglana polecana jest osobom z wysokim poziomem cholesterolu, z nadciśnieniem i wszystkim z chorym sercem. Ze względu na dużą zawartość błonnika, pomaga obniżyć poziom tzw. „złego” cholesterolu, podwyższa poziom tego „dobrego”, tym samym można ją polecić osobom z nadciśnieniem, miażdżycą.

Posiada właściwości przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze, zmniejsza stan zapalny błon śluzowych. Potrafi „wysuszyć” nadmiar zalegającej wydzieliny, zatem warto ją spożywać w czasie infekcji, zwłaszcza górnych dróg oddechowych (katarze, kaszlu, zapalenie zatok).

Kasza ta pomaga przywrócić równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Może być polecana osobom będącym na diecie zasadowej.  Z uwagi na tą cechę zaleca się kaszę jaglaną również osobom, które spożywają duże ilości pokarmów zakwaszających, np. mięsa.

Kasza jaglana a dieta

Kasza ta jest dość kaloryczna i posiada wysoki indeks glikemiczny, tzn. że szybko podnosi poziom cukru we krwi. Z tego względu nie jest wskazana dla diabetyków. Jej wysoki indeks glikemiczny można równoważyć, dodając do deserów zamienniki białego cukru, np. ksylitol, czy erytrytol. Osoby odchudzające się nie powinny z niej rezygnować, gdyż kasza jaglana poprawia przemianę materii. Przyśpiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Oczyszcza jelita i cały organizm z toksyn. Zawiera węglowodany złożone, jak i tłuszcze, które mają pozytywny wpływ na utratę wagi. Nie zaleca się z kolei w diecie ketogenicznej, która jest bardzo popularna w ostatnim czasie. Kasza zawiera dużą ilość węglowodanów, a w diecie ketogenicznej są one wykluczone.

Jak kaszę jaglaną ugotować, żeby nie była gorzka?

Aby kasza jaglana nie była gorzka po ugotowaniu trzeba pamiętać, żeby ją wcześniej przepłukać zimną, a potem gorącą wodą. Można ją również namoczyć na kilka godzin lub całą noc w wodzie z dodatkiem soku z cytryny. Taki zabieg spowoduje unieczynnienie fitynianów – związków, które w kaszach utrudniają przyswojenie składników mineralnych. Po przepłukaniu kaszy gotujemy na małym ogniu 15-20minut.

Można z niej przygotować wiele potraw. Sprawdzi się zarówno na śniadanie, jak i na obiad. Jagły mogą zastąpić nam ziemniaki, ryż, czy makaron. Może być też uzupełnieniem deserów, np. z owocami. Może być przygotowywana na słodko, jak i na słono. Przepisów z udziałem kaszy jaglanej, czy mąki jaglanej jest mnóstwo.

Najbardziej znanym daniem z prosa jest tzw. jaglanka. Kasza ugotowana na mleku (krowim lub roślinnym), do której można dodać dowolne przyprawy i owoce. Jaglanka jest bardzo zdrowym i pożywnym daniem na śniadanie lub jako przekąskę w ciągu dnia. Jaglanka posiada właściwości rozgrzewające, dlatego warto ją polecać w okresie przeziębień.

Warto korzystać z mleka jaglanego. Można je wykorzystywać wszędzie tam, gdzie stosujemy zwykłe mleko krowie. Do płatków, owsianki, jaglanki, kawy, budyniu itd.

Przepisy z kaszą jaglaną

Jest też wiele innych przepisów, dań, gdzie można wykorzystać te małe ziarenka. Oto kilka z nich:

  • przepis na budyń z kaszy jaglanej – Za pomocą miksera lub blendera należy zmielić surowe ziarna kaszy. Następnie przesypujemy ją do garnka i zalewamy mlekiem lub wodą w proporcji 4–5 szklanek wody na 1 szklankę kaszy. Gotujemy ok. 30 minut. Budyń z kaszy jaglanej to doskonały deser, wystarczy do niego dodać konfitury, dżem, świeże owoce lub orzechy,
  • przepis na koktajl jaglany z borówkami i kurkumą: 2/3 ugotowanej szklanki kaszy zmiksować z borówkami, z bananem, szklanką mleka i 1/3 łyżeczki kurkumy. Po zmiksowaniu, konsystencja koktajlu może być zbyt gęsta, dodać więcej mleka,
  • przepis na sałatkę – w celu przygotowania sałatki z kaszy jaglanej można sięgnąć po ugotowaną wcześniej kaszę, roszponkę/szpinak/sałatę, rzodkiewki, pomidorki koktajlowe, cebulę czerwoną i trochę twarogu. Można także wzbogacić ją o awokado, paprykę, jajka, orzechy czy nasiona słonecznika,
  • przepis na kotlety z kaszą – do przygotowania jaglanych kotlecików potrzebne będą jajka ugotowane na twardo, surowe jajko, kasza jaglana, natka pietruszki, nasiona lnu, miękkie masło, sól i pieprz. Do panierowania i smażenia tarta bułka, olej i masło.

Kasza jaglana przynosi wiele korzyści dla naszego zdrowia. Najlepiej wybierać kasze z upraw ekologicznych, a dla osób z celiakią, czy nadwrażliwością na gluten – ze znakiem przekreślonego kłosa.

Korzystajmy z dobrodziejstw kaszy jaglanej. Sprawdzi się w każdej diecie u dzieci, jak i u dorosłych!