Na półkach aptek i zielarni znaleźć można wiele olejków różnego pochodzenia. Które z nich wybrać w zależności od naszych potrzeb i które z nich stosować przy określonych dolegliwościach? Przedstawiamy krótką charakterystykę olejków z wybranych roślin.

Olejek lniany

Pochodzi – jak wskazuje nazwa – z nasion lnu. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, odpornościowego i nerwowego, z uwagi na dużą zawartość między innymi kwasu alfa-linolenowego (ALA) i linolowego (LA).

Kwasy te, nazywane też kolejno omega3 i omega6, wspomagają pracę układu krążenia i chronią przed miażdżycą, poprzez obniżanie tak zwanego “złego cholesterolu” we krwi. Olejek lniany warto stosować również w celu wzmocnienia układu odpornościowego.

Olejek z awokado

Choć najczęściej stosuje się go jako dodatek do potraw – szczególnie w kuchni śródziemnomorskiej – idealnie nada się on także jako suplement codziennej diety, z uwagi na bogatą zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Dodatkowo olejek z awokado zawiera w sobie bardzo dużo lecytyny, czyli związku, który stanowi podstawowy budulec komórek mózgowych. Dodatkowo lecytyna pomaga chronić wątrobę oraz żołądek, a także wspomaga krążenie krwi. Olejek z awokado powinny stosować szczególnie osoby, które zmagają się z wytężonym wysiłkiem umysłowym – obecna w lecytynie cholina pomaga nam więcej zapamiętać i bardziej skoncentrować się na nauce.

Olej z wiesiołka

Wyciąg z wiesiołka stosuje się zwłaszcza w przypadku problemów skórnych – łagodzi on bowiem objawy egzemy, niweluje uczucie świądu, łagodzi zaczerwienienie oraz obrzęk. Olejek z wiesiołka dobrze sprawdza się również w przypadku atopowego zapalenia skóry, gdyż zmniejsza on jej suchość, a także świąd.

Olej jest też doskonałym lekarstwem na trądzik. Wystarczy przyjmować go doustnie, aby utrzymać równowagę hormonalną. Smarując dotknięte chorobą miejsca, poprawimy kondycję skóry.

Olej kokosowy

Stosuje się go zarówno w kosmetologii, medycynie naturalnej jak i kuchni. Warto jednak pamiętać, by wybierać wyłącznie olej nierafinowany – otrzymywany dzięki metodzie tłoczenia na zimno. W innym przypadku wszelkie jego dobroczynne właściwości są niemal zerowe.

Olej kokosowy składa się w zdecydowanej większości z nasyconych kwasów tłuszczowych, kwasów nienasyconych oraz witamin i minerałów, takich jak żelazo, wapń czy potas.

Przechowywanie olejków

W celu jak najdłuższego zachowania dobroczynnych właściwości olejków, należy przechowywać je we właściwy sposób. Przede wszystkim nie służą im promienie słoneczne, a szczególnie niebezpieczne są one dla olejów tłoczonych na zimno – te najlepiej przechowywać w ciemnych butelkach. Warto zadbać też o właściwą temperaturę, dla pewności lepiej przechowywać je w lodówce.