Ten cały gluten – jak go unikać w diecie?

Gluten – czy powszechna ostatnio opinia o jego szkodliwości jest rzeczywiście słuszna? Kto powinien go unikać? Co możemy jeść, a czego powinniśmy unikać, będąc na diecie bezglutenowej?

Czym jest gluten?

Gluten to po prostu mieszanina pewnych białek roślinnych. Występuje między innymi w ziarnach pszenicy, żyta, pszenżyta i jęczmienia. W śladowych ilościach możemy go znaleźć również w owsie, gdy przetwarzany jest w tych samych zakładach, co wyżej wymienione zboża – czysty owies jest pozbawiony glutenu.

Wartości odżywczych gluten nie posiada właściwie wcale, ma jednak spore zastosowanie w przemyśle spożywczym. Przede wszystkim to właśnie dzięki niemu chleb tak ładnie wyrasta i jest miękki, ponieważ po dodaniu wody, tworzy masę o porowatej strukturze, w której uwięzione zostają cząsteczki powietrza. Niestety, ze względu na swe spulchniające właściwości, gluten dodawany jest do wielu innych produktów.

Czy i komu gluten szkodzi?

Panuje przekonanie, że gluten nie należy do najzdrowszych składników naszej diety. Obarcza się go między innymi winą za problemy z nadwagą i alergią pokarmową, a niezupełnie jest to zgodnie z prawdą. Za otyłością na przykład z pewnością nie kryje się gluten, lecz nadmiar jedzenia i brak ruchu.

Nie da się jednak zaprzeczyć, że około 10-25% osób cierpiących z powodu alergii pokarmowych jest uczulona właśnie na ten rodzaj białka. Niektórzy z nas cierpią również z powodu genetycznie uwarunkowanej, niewłaściwej reakcji organizmu, która prowadzi do zaniku kosmków jelitowych. Ogólnie jednak problem z normalnym przetwarzaniem i przyswajaniem glutenu dotyczy niewielkiego odsetka populacji.

Które produkty spożywcze zawierają gluten?

Gluten znajdziemy przede wszystkim w tych artykułach spożywczych, które wytwarzane są z zawierającego go zboża. Jest to niestety dość spory asortyment produktów, obejmujący między innymi pieczywo, makarony, ciasta, wafle, biszkopty, płatki śniadaniowe i niektóre kasze. Do tego dochodzą jeszcze pierogi, pyzy, naleśniki, pizze i wiele innych dań, do przygotowania których wykorzystuje się mąkę.

Jak wspomnieliśmy powyżej, gluten dodaje się również do wielu wyrobów spożywczych, nawet do tych, które na pierwszy rzut oka wydają się nie mieć ze zbożem nic wspólnego. Wymienić tu możemy parówki, pasztetową, salceson, kaszankę i inne niezbyt dobrej jakości wędliny, przetwory owocowe, sosy, keczupy, majonezy, lody i oczywiście kawę zbożową, piwo oraz whisky.

Co można jeść, będąc na diecie bezglutenowej?

Osoby, które mają kłopoty z przyswajaniem glutenu mogą bezpiecznie spożywać kukurydzę, ryż, grykę, soję i amarantus oraz potrawy, które wytwarza się na bazie mąki z tych roślin. Omawianego białka nie zawierają również owoce, warzywa, świeże jaja, czyste mięso, ryby, drób, masło, oleje roślinne (poza olejem z kiełków pszenicy), siemię lniane, kasza jaglana, orzechy, naturalne przyprawy, herbata, kawa, soki itd.

Jeśli chodzi o produkty przetworzone, bezglutenowymi są z pewnością te, które mają na opakowaniu symbol przekreślonego kłosa – jest to zastrzeżony na terenie UE znak towarowy i jego użycie bez licencji jest zabronione. Warto też nauczyć się czytać etykiety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *